Piața muncii aglomerată îi împinge pe tot mai mulți oameni fix în brațele escrocilor. Unii sunt atât de disperați încât se lasă pradă unor locuri de muncă „prea frumoase ca să fie adevărate”.
Un nou tip de escrocherie a crescut rapid în acest an, lovind în multe țări de pe continent. Accesul la rețelele de socializare i-a făcut pe mulți oameni care își caută locuri de muncă să devină victimele unor infractori.
Cei mai mulți au ajuns să dea bani cu bună știință deși ofertele li se păreau prea bune să fie reale.
Când și-au dat seama a fost mult prea târziu. Banii au dispărut
Escrocheria cu locuri de muncă se răspândește rapid. Cum sunt înșelați oamenii care își caută serviciu?
Problemele economice îi împing pe mulți să acționeze după impuls, fără să gândească, atunci cînd li se oferă un loc de muncă. Inițial pare foarte simplu de dus la sfârșit sarcinile. O vreme pare că totul e real, pentru că în cont intră diverse sume. Apoi pierd bani. Unii se împrumută și ajung și datori.
O femeie a povestit cum a fost păcălită de o persoană care i-a oferit un loc de muncă pe Internet.
Emilia (nume fictiv pentru a proteja identitatea victimei) căuta cu disperare un loc de muncă când a apărut pe Instagram o postare care îi oferea ceea ce părea a fi oportunitatea perfectă: să primească, să ambaleze și să lipească etichete pe produse, totul din confortul casei sale.
Dacă muncea din greu, putea câștiga până la 800 de lire sterline pe săptămână.
Întrucât s-a chinuit să găsească un loc de muncă stabil în timp ce studia pentru un curs de formare a profesorilor, i s-a părut o modalitate bună de a câștiga niște bani în plus.
„Fusesem șomeră timp de 12 ani și îmi doream înapoi independența”, spune ea. „Dar e atât de greu să găsești un loc de muncă când nu ai lucrat o vreme.”
Emilia a contactat numărul din anunț și a fost rapid direcționată către Telegram, o aplicație de mesagerie, unde a făcut-o cunoștință cu „Melissa”.
Atunci i s-a spus că, până la urmă, nu va mai ambala produse, ci va da „like” videoclipurilor de pe TikTok pentru 3 lire sterline fiecare.
A trecut printr-un proces de aplicare și o instruire – la fel ca în cazul unui loc de muncă obișnuit.
Dar s-a dovedit a fi o înșelătorie. Și, pe măsură ce piața muncii devine din ce în ce mai saturată, cu tot mai mulți oameni care concurează pentru mai puține roluri, a te îndrăgosti de aceste reclame prea frumoase ca să fie adevărate a devenit o epidemie națională.
Între 2022 și 2024, numărul escrocheriilor legate de locurile de muncă și recrutare a crescut cu peste 130%, conform celor mai recente cifre disponibile de la Action Fraud. Centrul național de raportare din Marea Britanie a primit 4.900 de cazuri numai anul trecut, față de puțin peste 2.000 în 2022.
Annya Burskys, de la Nationwide, spune că escrocheriile legate de locurile de muncă devin rapid cele mai frecvente în Regatul Unit. Există aproape un milion de persoane cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani care sunt șomere, ceea ce le oferă escrocilor o gamă largă de potențiale ținte.
„Generația TikTok și Instagram sub 25 de ani” este cea mai afectată, spune Burskys. Dar, adaugă ea, „nimeni nu este în siguranță”

Emilia a rămas cu datorii enorme: „M-a distrus”
Emilia, în vârstă de 45 de ani, este una dintre persoanele în vârstă care sunt prinse în această fraudă. La scurt timp după ce a început noul ei „loc de muncă”, banii au început chiar să-i curgă în contul bancar. „Nu era mult, dar m-am gândit «ei bine, e în regulă»”, spune ea.
Escrocii au acumulat frauda treptat, pe parcursul câtorva zile. Ea a fost invitată să îndeplinească o „sarcină specială”.
Tot ce trebuia să facă era să depună banii câștigați într-un portofel extern pe o platformă de tranzacționare cripto, înainte de a cumpăra criptomonede specifice, conform instrucțiunilor de pe un site web separat.
La început erau sume mici, dar pe măsură ce era „recompensată” pe site pentru îndeplinirea sarcinilor, i s-a cerut să contribuie din ce în ce mai mult cu banii ei. Până în acest moment, fusese adăugată la un grup de chat cu alte persoane la fel ca ea, care păreau să câștige mulți bani, ceea ce i-a risipit orice îndoieli.
Când „Blake”, un alt contact, i-a cerut să depună 880 de lire sterline pentru a accesa ceea ce câștigase deja – aproximativ 900 de lire sterline dintr-o investiție de 400 de lire sterline – s-a adresat fratelui ei pentru a-i împrumuta banii.
Totuși, odată ce a depus suma forfetară, a apărut o problemă. „Blake a revenit cu un mesaj și a spus că a apărut o eroare. A spus că pot să-mi deblochez banii doar dacă investesc încă 1.500 de lire sterline”, spune Emilia.
„În cele din urmă, ceva în capul meu mi-a dat seama că era o înșelătorie.”
Emilia a pierdut 1.200 de lire sterline, inclusiv toți banii pe care i-i împrumutase fratele ei.
A fost o lovitură financiară uriașă, dar consecințele emoționale au fost mult mai mari. „Nu m-am putut opri din plâns în primele zile. M-a distrus. M-am gândit că, dacă mor mâine, voi fi fericită”, spune ea.
„Am doi copii și aș putea cheltui acei bani pe copiii mei. Și pur și simplu i-am dat acelor escroci. Nici măcar nu i-am spus soțului meu.”
Rețelele de socializare au facilitat manipularea oamenilor de către escroci
Pe măsură ce Marea Britanie se confruntă cu o rată a șomajului în creștere și o piață a muncii haotică, escrocheriile privind locurile de muncă au devenit nu numai mai răspândite, ci aparent mai eficiente.
Similar răspândirii escrocheriilor cu vaccinuri în timpul pandemiei, decizia organizațiilor criminale de a le intensifica în climatul actual este o mișcare calculată, spune Giles Mason, de la grupul de campanie antifraudă Take Five.
„Infractorii își schimbă mereu metodele pentru a reacționa la cele mai recente evenimente”, spune el. „Vor încerca să vizeze persoane pe care cred că le pot exploata. Așadar, escrocheriile legate de locurile de muncă afectează de obicei persoanele care caută un al doilea venit, dar și un nou loc de muncă, fie că este vorba de absolvenți sau de persoane care au rămas recent șomere.
Escrocii implicați în escrocheriile legate de locuri de muncă fac de obicei parte din rețele criminale mai mari.
Victimele pot fi folosite și ca „călăreți de bani” pentru a spăla fără să știe fonduri ilegale prin transferarea câștigurilor lor din locuri de muncă false în alte conturi bancare.
Aproape un sfert din totalul „catârilor” raportați sunt implicați într-o escrocherie privind locurile de muncă, potrivit Nationwide.
Comisia Federală pentru Comerț din SUA a declarat că, în acest sens, utilizarea rețelelor de socializare pentru escrocherii a transformat platformele într-o „găină de aur” pentru organizațiile criminale.
„Rețelele de socializare au facilitat procesul de manipulare a oamenilor de către escroci”, spune Burskys.
„Un element de presiune pentru a acționa rapid”
Escrocheriile legate de locurile de muncă se încadrează de obicei în două categorii principale: furtul de identitate și frauda cu comisioane în avans.
În cazul furtului de identitate, escrocul se va preface adesea că a analizat CV-ul victimei și a stabilit că aceasta ar fi perfectă pentru un loc de muncă la o companie. În unele cazuri, va merge până la a stabili un apel pentru a discuta mai detaliat despre job, în încercarea de a câștiga încrederea.
Scopul este ca victima să trimită datele personale pentru a finaliza cererea, cum ar fi pașaportul, copii ale facturilor de utilități și numărul de asigurări sociale. Odată ce le deține, acestea pot fi folosite pentru activități frauduloase fără știrea victimei.
Frauda cu avansuri – tipul de fraudă de care a fost afectată Emilia – implică convingerea victimei să trimită bani pentru a finaliza cererile, a îndeplini sarcini sau a obține locuri de muncă pentru locuri de muncă care nu există.
Adesea, victimele pot primi inițial o mică plată pentru a le prinde, înainte de a li se cere să renunțe la propriii bani.
Acest tip de escrocherie a crescut cu 14% în prima jumătate a anului 2025, spune Mason, reprezentând o parte semnificativă din totalul de 630 de milioane de lire sterline furate de infractori în aceeași perioadă.
Ceea ce au în comun cele două tipuri de escrocherii este natura lor insidioasă combinată cu o utilizare abilă a tacticilor de presiune. Escrocii care caută locuri de muncă profită de faptul că mulți dintre cei care caută un loc de muncă au ajuns într-un punct de disperare în căutarea lor.
Vor profita de acest lucru prin construirea treptată a încrederii, de-a lungul a zile sau chiar săptămâni, înainte de a crea un sentiment de urgență care o obligă pe victimă să acționeze împotriva propriei judecăți.
„Există un element de presiune pentru a acționa rapid”, spune Mason. „Poate avea un impact devastator asupra oamenilor.”
Recuperarea banilor poate fi dificilă, dacă nu imposibilă. Emilia a reușit să recupereze niște sume mici pe care le-a trimis folosind contul ei Lloyds, dar tot ce a transferat ulterior, folosind o combinație de PayPal și Revolut, pare să fi dispărut pentru totdeauna.
Deși guvernul a început să ia măsuri drastice împotriva rețelelor mobile pentru a stopa avalanșa de apeluri și mesaje text frauduloase din străinătate, rețelele de socializare rămân un adevărat Vest Sălbatic.
Mai mult de jumătate dintre escrocherii au fost legate de platforme Meta precum Facebook și Instagram în 2023, potrivit Autorității de Reglementare a Sistemelor de Plăți, care face acum parte din Autoritatea de Conduită Financiară.
Măsurile concepute pentru a preveni proliferarea lor în Legea privind siguranța online abordează doar reclamele frauduloase plătite care apar pe serviciile lor, ceea ce înseamnă că mii de postări gratuite riscă să scape neobservate.
„Mă simt prostuță și foarte furioasă pe mine însămi”, spune Emilia. „Dar Instagram și Facebook au o responsabilitate, pentru că ele permit ca aceste reclame să existe.”
Meta a fost contactată pentru comentarii. Aceasta a declarat că a solicitat exemple specifice pentru a fi investigate în mod corespunzător, dar nu a putut să le examineze înainte de publicare.
Băncile au avertizat-o
Un purtător de cuvânt al Revolut a declarat: „Emilia a primit avertismente specifice privind înșelătoria atunci când tranzacțiile au fost identificate ca fiind potențial frauduloase, dar, în ciuda multiplelor încercări de intervenție, avertismentele sale nu au fost luate în considerare, iar Revolut a procesat plata în conformitate cu obligațiile sale legale și de reglementare.”
Un purtător de cuvânt al PayPal a adăugat că „ia foarte în serios securitatea clienților noștri”, dar că „atunci când clienții achiziționează criptomonede pe platforme sau portofele separate și apoi le transferă către terți, PayPal nu se implică în transferul ulterior”. De atunci, i-a plătit Emilia 150 de lire sterline ca gest de bunăvoință.


